wtorek, 22 lipca 2014

Jak kultura organizacyjna kształtuje biuro

Badacze ze Steelcase, największy producent mebli biurowych (drugi w Europie po szwedzkim Kinnarps) "zidentyfikowali sześć wymiarów kultury organizacyjnej, które kształtują relacje społeczne w biurze" (hbrp.pl). W raporcie jest charakterystyka krajów na tych wymiarach, ale brak Polski (How Culture Shapes the Office). Spróbujmy wykorzystując tezę o różnicach między ludźmi wschodu i zachodu umieścić Polskę na tych wymiarach (zobacz post Geografia myślenia autorstwa Nisbett z 2 sierpnia 2013). Polska jest pomiędzy Niemcami a Rosją i Chinami! Dlaczego Chiny? Bo przechodząc z gospodarki sterowanej na rynkową w wielu miejscach poszliśmy jak Chiny i inaczej jak Rosja (profesor Kołodko, Dokąd zmierza świat).

Kultura organizacyjna:
  1. Autokratyczna - komunikacja i współpraca pomiędzy poszczególnymi szczeblami zarządzania są ograniczone do minimum; a konsultacyjna - pracownicy uczestniczą w podejmowaniu decyzji i wykazują inicjatywę.
    1. Niemcy są bardzo konsultacyjni.
    2. Rosja jest bardzo autokratyczna.
    3. Chiny są również autokratyczne.
    4. Polska chyba jak Francja pośrodku, z tendencją do konsultacyjnej.
  2. Indywidualistyczna - wysoko ceni się samodzielność i autonomię; a kolektywistyczna - najważniejsze elementy to spójność grupy i współpraca.
    1. Niemcy są pośrodku.
    2. Rosja jest bardzo kolektywistyczna.
    3. Chiny jeszcze bardziej kolektywistyczne.
    4. Polska chyba jak Hiszpania zbliżająca się do Niemiec.
  3. Męska - czynnikami dominującymi są osiąganie sukcesów i rywalizacja; żeńska - wysoko ceni się współpracę i harmonię.
    1. Niemcy są męscy.
    2. Rosja jest żeńska.
    3. Chiny blisko Niemiec męskie.
    4. Polska będzie męska.
  4. Tolerująca niepewność - problemy są rozwiązywane "w biegu"; a asekuracyjna - nacisk na drobiazgowe planowanie procesów i struktur.
    1. Niemcy są pośrodku, chociaż słynna jest niemiecka dokładność.
    2. Rosja jest najbardziej asekuracyjna.
    3. Chiny wręcz przeciwnie, najbardziej tolerujące niepewność.
    4. Polska będzie jak Niemcy.
  5. Z krótką perspektywą - nacisk na szybki zysk i minimalizację inwestycji; a z długą perspektywą - nacisk na inwestycje i długowieczność firmy.
    1. Niemcy są raczej z krótką perspektywą.
    2. Rosja po środku.
    3. Chiny z najdłuższą perspektywą.
    4. Polska będzie jak Rosja.
  6.  O słabym kontekście - kluczem do współpracy jest bezpośrednia i jawna komunikacja; o silnym kontekście - niezbędnymi czynnikami budowania porozumienia są komunikacja nie wprost i niewerbalne sygnały.
    1. W Niemczech kulturę cechuje niski poziom kontekstowości - pracownicy powinni komunikować się w sposób szczery i prostolinijny. Przestrzenie biurowe powinny być wyposażone w białe tablice i inne narzędzia służące wymianie informacji.
    2. Rosji jest po środku, bliżej silnego kontekstu.
    3. W Chinach, których kulturę cechuje wysoki poziom kontekstowości, takie narzędzia jak wideokonferencja pozwalają uczestnikom wirtualnych zebrań dostrzegać wizualne sygnały - miejsca zajmowane przez poszczególne osoby i ich język ciała - co sprzyja głębszemu porozumieniu.
    4. Polska będzie po środku, jednak bliżej słabego kontekstu. Najmniej kontekstowi są Holendrzy.
Czy w Polsce sprawdzą się bardziej niemieckie czy chińsko-rosyjskie modele biur?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz